DSpace Hokkaido University of Education
 

Hokkaido University of Education Repository >
070. Graduate School of Education >
Special Course of Clinical Psychology and School Education, Graduate School of Education >
Research Journal of Clinical Psychology and School Education >
第17号 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/handle/123456789/11303

Title: 援助要請の機能性の向上を目標とした行動的介入の試み ― 援助要請スキルトレーニングの効果検証 ―
Other Titles: Effects of the Behavioral Intervention for Functional Help-Seeking: Focused on Help-Seeking Skills
Authors: 本田, 真大
新井, 邦二郎
石隈, 利紀
Abstract: 本研究の目的は援助要請の機能性向上を目標とした介入法の効果を検証することである。援助評価への心理教育と援助要請スキルとソーシャルサポート提供スキルへのソーシャルスキルトレーニングによる介入プログラムを作成し,大学院生,高校生,中学生を対象に実施した。介入の結果,援助要請スキル,ソーシャルサポート提供スキル,被援助志向性に一定の介入効果が認められた。本研究の結果から,効果測定の尺度,研究計画,介入法の改良に関する課題が議論された。
Keywords: 援助要請スキル
ソーシャルサポート提供スキル
被援助志向性
援助要請に焦点を当てたカウンセリング
認知行動療法
ISSN: 13497251
NCID: AA12091880
Shimei: 学校臨床心理学研究 : 北海道教育大学大学院教育学研究科学校臨床心理学専攻研究紀要
Volume: 17
Publisher: 北海道教育大学大学院教育学研究科学校臨床心理専攻
Issue Date: Mar-2020
URI: http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/handle/123456789/11303
Appears in Collections:第17号

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gakkorinsyosinri-17-3.pdf932.22 kBAdobe PDFView/Open
Attention:To those who use Firefox

When you open the PDF file in the Firefox PDF viewer , font and color , or ,
There is a possibility that the problem occurs in display of the entire document .
To view these files correctly , you can disable the built-in PDF viewer
Please set to use the other viewer .
Setting method , refer to the following pages . ( March 2015 currently )

Firefox Help:And to disable the built-in PDF viewer to use the other viewer

All items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved.

 

Copyright © 2008-  HOKKAIDO UNIVERSITY OF EDUCATION - Feedback