Hokkaido University of Education Repository >
070. Graduate School of Education >
Special Course of Clinical Psychology and School Education, Graduate School of Education >
Research Journal of Clinical Psychology and School Education >
第18号 >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/handle/123456789/11623
|
Title: | 不登校傾向の各水準における教師のソーシャルサポートと中学生の学習意欲の関連 |
Other Titles: | The Relationship between Social Supports from Teachers and Junior High School Students’ Motivation to Learn by the Level of Tendency toward Non-Attendance at School |
Authors: | 日野, 英里 本田, 真大 |
Abstract: | 本研究の目的は不登校傾向の各水準における教師のソーシャルサポートと中学生の学習意欲の関連を,不登校傾向の水準ごとに検討することである。中学生506名のデータを用いて,不登校傾向の水準別に学習意欲と教師の学習面のソーシャルサポートの関連を検討した。本研究の結果より,教師の実行されたサポートと生徒の学習意欲の関連は,不登校傾向低群の生徒に対しては有意な正の関連を示したものの,その関連は弱かった。また,不登校傾向高群の生徒に対しては有意な関連は認められなかった。本研究の結果から,生徒の学習面の援助ニーズに対する教師のソーシャルサポートの効果が考察された。 |
Keywords: | 不登校傾向 学習意欲 ソーシャルサポート |
???metadata.dc.identifier.niiissn???: | 13497251 |
???metadata.dc.identifier.ncid???: | AA12091880 |
Shimei: | 学校臨床心理学研究 : 北海道教育大学大学院教育学研究科学校臨床心理学専攻研究紀要 |
Volume: | 18 |
Publisher: | 北海道教育大学大学院教育学研究科学校臨床心理専攻 |
Issue Date: | Mar-2021 |
URI: | http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/handle/123456789/11623 |
Appears in Collections: | 第18号
|
???jsp.display-item.firefoxattention??? |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|