DSpace ???jsp.layout.header-default.alt2???
 

Hokkaido University of Education Repository >
070. Graduate School of Education >
Special Course of Clinical Psychology and School Education, Graduate School of Education >
Research Journal of Clinical Psychology and School Education >
第18号 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/handle/123456789/11623

Title: 不登校傾向の各水準における教師のソーシャルサポートと中学生の学習意欲の関連
Other Titles: The Relationship between Social Supports from Teachers and Junior High School Students’ Motivation to Learn by the Level of Tendency toward Non-Attendance at School
Authors: 日野, 英里
本田, 真大
Abstract: 本研究の目的は不登校傾向の各水準における教師のソーシャルサポートと中学生の学習意欲の関連を,不登校傾向の水準ごとに検討することである。中学生506名のデータを用いて,不登校傾向の水準別に学習意欲と教師の学習面のソーシャルサポートの関連を検討した。本研究の結果より,教師の実行されたサポートと生徒の学習意欲の関連は,不登校傾向低群の生徒に対しては有意な正の関連を示したものの,その関連は弱かった。また,不登校傾向高群の生徒に対しては有意な関連は認められなかった。本研究の結果から,生徒の学習面の援助ニーズに対する教師のソーシャルサポートの効果が考察された。
Keywords: 不登校傾向
学習意欲
ソーシャルサポート
???metadata.dc.identifier.niiissn???: 13497251
???metadata.dc.identifier.ncid???: AA12091880
Shimei: 学校臨床心理学研究 : 北海道教育大学大学院教育学研究科学校臨床心理学専攻研究紀要
Volume: 18
Publisher: 北海道教育大学大学院教育学研究科学校臨床心理専攻
Issue Date: Mar-2021
URI: http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/handle/123456789/11623
Appears in Collections:第18号

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gakkorinsyo_18_51-58.pdf995.65 kBAdobe PDFView/Open
???jsp.display-item.firefoxattention???

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Copyright (c) FUKUOKA JO GAKUIN All rights reserved. - Feedback